mot skolan!


Kommentarer
Postat av: Frida

duktig flicka! :D skolan är viktig :] ses på sön

2013-03-22 @ 09:42:40
Postat av: Sandras Riddagbok - Unghäst, inridning, video

sv: Hejsan Maria! Lite svårt att avgöra såhär via dator vad du menar med "trippar" men gällande skänkel och tygel kan jag berätta hur jag skulle tänkt med en häst som är så lite riden. :) Hästen är inte dum utan den vet nog inte vad du vill när du lägger om skänkel eller tar i tygeln. Och då skulle jag välja att ta den inlärningen från början.

Med Daanisch gjorde jag så att jag lärde henne kommandona från marken i både den dagliga hanteringen och under promenader. "Ptro" är alltid stanna och "smacksmack" är alltid framåt. Beröm så att hästen vet när den gör rätt. Dessa kommandon var jag konsekvent med att använda och efter många promenader kunde hon kommandona väl i både hantering och longering.

När jag sedan använde samma kommandon från ryggen så stannade hon och gick fram för enbart rösten. Jag la an skänkel samtidigt som "smacksmack" och tygel samtidigt som "ptro". Som alltid: beröm och lätta när hästen gör det du ber den om. Skänkel och tygeltag måste vara ON eller OFF så att det är tydligt. Allt eftersom har hon kopplat ihop kommandona med hjälpgivningen och kan gå utan röstkommandon.

Så jag skulle lärt in röstkommandon från marken, sedan använd dem sedan tillsammans med tydliga av/på-hjälper från ryggen. Beröm i massor. :)

2013-03-22 @ 14:52:44
URL: http://www.sandrasriddagbok.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0